Hoe werkt SEO?

Je bent vast wel eens op zoek gegaan naar informatie via Google. Dan is de kans groot dat je op één van de hogere resultaten klikt. Dit zijn de beste resultaten volgens de database van Google. Hoe SEO-vriendelijker een website is, hoe beter je website door Google wordt beoordeeld (en dus hoger eindigt). Maar hoe werkt SEO, ook wel zoekmachine-optimalisatie genoemd, nou eigenlijk? De SEO-pijlers die jouw website hoog laten scoren zijn techniek, content en autoriteit. Hieronder leggen we uit welke factoren onder de pijlers vallen.

Techniek

Zoekmachine-optimalisatie staat door techniek. Goede techniek zorgt ervoor dat je hele website beter vindbaar wordt. Denk bijvoorbeeld aan juiste HTML-codes en goede URL’s. Andere factoren die bijdragen aan de techniek zijn:

  • Gebruiksvriendelijkheid. Denk hierbij aan de (laad)snelheid van een website.
  • Structuur van de website. Denk hierbij aan hoe je website is ingedeeld. Hoe ‘platter’ de structuur van de website, hoe hoger Google het beoordeelt.
  • Mobielvriendelijkheid. Tegenwoordig bekijkt bijna iedereen wel een website of webshop via een mobiel apparaat. Daarom is het belangrijk dat er ook een responsieve versie van is.
  • 404 foutmelding. Deze kunnen schadelijk zijn voor je website, maar ook voor de bezoekers. Als links dood lopen, ben je de bezoeker kwijt. Ook Google zal merken wanneer jouw links niet up-to-date zijn. Het is dus belangrijk om dit goed bij te werken.

Content

Content is erg belangrijk om maximaal resultaat uit zoekmachine-optimalisatie te halen. De volgende factoren zijn van essentieel belang bij content:

  • Keywords. Het is belangrijk voor de zoekmachine-optimalisatie om de juiste zoekwoorden en de juiste hoeveelheid zoekwoorden in de teksten te verwerken. Als mensen dan deze zoekwoorden intypen in Google, ziet Google dat jouw tekst voor hen relevant is. Vervolgens komt jouw website hoog in de zoekresultaten te staan.
  • Afbeeldingen. Afbeeldingen op een website of webshop moeten de juiste alt-tag meekrijgen. Hierin beschrijf je wat er op de afbeelding te zien is. Dit is belangrijk voor blinde mensen, omdat Google zowel teksten als afbeeldingen voorleest.
  • Relevante en waardevolle content. Misschien wel het belangrijkste voor SEO is goede content op je website. Er wordt niet voor niets ‘Content is King’ gezegd. Door content kunnen bezoekers zien dat ze bij jou aan het juiste adres zijn. Met de juiste woorden en call-to-action sleep je er zelfs een actie uit, bijvoorbeeld een offerte-aanvraag of verkoop van een product.
  • Leesbaarheid. Het belangrijkste van content is dat mensen doorlezen en overgaan tot actie. De leesbaarheid speelt hier een grote rol in. Lange zinnen en onleesbare lettergroottes zijn afhakers. Gebruik daarom behapbare zinnen, bullet points, duidelijke lettertypes- en groottes, witruimte en tussenkopjes. Bij de koppen is er onderscheid in H1, H2, H3 en enzovoort. Zo geef je hiërarchie aan je pagina.
  • Meta-title en meta-description. Dit zijn kleine stukjes tekst die in de resultaten van Google staan wanneer er op jouw pagina wordt gezocht. Door dit zelf in te vullen, kun je ervoor zorgen dat jouw doelgroep op jouw pagina klikt.

Autoriteit

De laatste pijler gaat over off-page SEO. Dit is de SEO die je niet zelf in de hand hebt. De volgende factoren vallen onder autoriteit:

  • Linkbuilding. Dit is een belangrijk onderdeel van zoekmachine-optimalisatie. Het is het hebben van voldoende backlinks (externe links) die zorgen dat een website goed gevonden wordt. Je hebt verschillende links: namelijk natuurlijke links, zelf geïnitieerde links en zelf gerealiseerde links.
  • Relevante links. Het is belangrijk om altijd links te gebruiken die aansluiten op het onderwerp waarover de tekst gaat. Alleen dan hebben bezoekers er ook echt wat aan. Daarnaast is het hebben van verschillende soorten interne links belangrijk om autoritair te zijn in Google.
  • Social media. Dit wordt ook wel off-page SEO genoemd. Door je social media kanalen goed bij te houden en te linken naar je website, worden je pagina’s nog sneller geïndexeerd. Ook weegt Google het aantal social media shares mee in de ranking van je website.