SEO vakjargon

In de SEO worden verschillende vaktermen gebruikt. Als je hier niet bekend mee bent, is het lastig om te begrijpen waar SEO-specialisten het over hebben. Daarom hebben we een aantal vaktermen op alfabetische volgorde op een rij gezet:

Vaktermen in de zoekmachine-optimalisatie

  • Backlink. Dit is een link van een andere website naar jouw website. De backlinks kunnen onderverdeeld worden in natuurlijke links, zelf geïnitieerde links en zelf gerealiseerde links.
  • Click. Dit is een klik van een gebruiker op bijvoorbeeld een advertentie, een link of een website die organisch hoog in Google staat.
  • Conversie. Dit is het percentage websitebezoekers dat uiteindelijk overgaat tot een actie, zoals een aankoop, offerte-aanvraag of het inschrijven voor een nieuwsbrief.
  • Indexeren (crawlen). Dit is de handeling van een zoekmachine, waarbij zij via een zogenaamde ‘spider’ een website of webpagina in de database plaatst. Een hoge indexatie resulteert in een hoge positie in Google.
  • Keyword. Dit wordt ook wel een zoekterm of zoekwoord genoemd. Het is een woord (of combinatie van woorden) woorden die mensen intypen in een zoekmachine om iets op te zoeken. Deze keywords dienen terug te komen in je teksten, zodat mensen jouw website snel vinden in de zoekmachine.
  • Linkbuilding. Dit is het hebben van voldoende backlinks, zodat een website goed wordt gevonden.
  • Meta description. Dit is een beschrijving van maximaal 155 tekens (inclusief spaties) die iets zegt over de pagina.
  • Metatag. Dit is een ruimte met html-code waarmee extra informatie over je pagina kan worden toegevoegd. Het bestaat uit een titel, description en keywords.
  • Meta title. Dit is de titel van de pagina die in Google staat.
  • Natuurlijke link. Dit is een link die bewust in een tekst wordt geplaatst om een artikel compleet te maken, bijvoorbeeld om te verwijzen naar meer informatie.
  • Optimaliseren. Dit betekent ook wel iets verbeteren tot het maximale resultaat. Het optimaliseren van een website houdt dus in dat een website dusdanig wordt verbeterd, dat het maximale resultaat (bijvoorbeeld een hoge positie in Google of meer zichtbaarheid) wordt behaald.
  • PageRank. De waarde die Google geeft aan websites. Dit wordt niet meer publiekelijk gemaakt.
  • Ranking. Hiermee wordt de positionering van jouw website in de zoekresultaten bedoeld.
  • Responsive. Dit betekent dat een website ook geschikt is voor mobiele apparaten, zoals iPads en mobiele telefoons. Het design van de website schaalt dan mee met het formaat van het apparaat.
  • SERP. Een afkorting voor Search Engine Result Page. Dit wordt in het Nederlands ook wel de zoekresultatenpagina genoemd.
  • Zelf geïnitieerde link. Dit is een (betaalde) promotielink door bijvoorbeeld een klant of blogger te vragen om een link naar jouw website te plaatsen.
  • Zelf gerealiseerde link (actief linkbuilden). Dit is een link naar jouw website die je zelf plaatst in fora, groepen of op social media.